حضور تا ظهور از سال 260 امام حاضر است غیبت به معنای عدم رؤیت است نه عدم حضور آخرین مطالب
نويسندگان دو شنبه 15 اسفند 1390برچسب:سنگسار,سنگسار ثریا,بهائیت,زهره آغداشلو,soraya,stoning,نقض حقوق بشر,سازمان ملل,شیخ جسن, :: 21:10 :: نويسنده : ali
حوادث این فیلم بر مبنای داستان یك نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی- ایرانی است كه در سال 1994 1373)) ساخته شد. فیلم از آنجا آغاز می شود كه نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی (جیمز كوزیل بازیگر اصلی فیلم مصائب مسیح) هنگام گذر از كوهستان های جنوب ایران پس از خراب شدن خودرویش به این روستای كوچك پناه می آورد تا خودرویش را تعمیر كند. زهرا (شهره آغداشلو) زنی كه ساكنان این دهكده او را دیوانه می خوانند خبرنگار فرانسوی را به خانه اش دعوت كرده وداستان سنگسار خواهر زاده اش ثریا (مژان مارنو) را برای او تعریف می كند و خبرنگار وقایع را ضبط می كند. این فیلم، حكم سنگسار برای اتهام زنای محصنه را كه براساس منابع اسلامی به زن و مرد متاهل تعلق می گیرد، نه برای زنی كه واقعا مرتكب این عمل شنیع شده باشد، بلكه به ثریا (زن نجیب در این فیلم) كه علی همسرش با توطئه و حیله می خواهد از او و دخترانش جدا شود تا به زن دیگری برسد، اختصاص می دهد. علی برای نیل به خواسته نامشروع خود با كمك روحانی دهكده (حسن) كه بر اساس فیلم، خودش نیز دارای سابقه ارتكاب به جرایم خاص است و نیز كدخدای دهكده (ابراهیم) و تحت فشار قرار دادن تعمیركار خودروی خبرنگار (هاشم) كه به دلیل فوت همسرش، ثریا را با هماهنگی علی و اهالی ده برای نگهداری از فرزند علیلش در منزل بكار گرفت تا خرج زندگی جدای با علی را تهیه كند، علیه وی توطئه كرده و به وی اتهام زنا می زند. ماجرای فیلم با نمایش دسیسه های شوهر ثریا، روحانی و كدخدا و مقاومت زهرا به عنوان حامی ثریا ادامه می یابد تا اینكه سرانجام به اعلام عمومی حكم سنگسار ثریا ختم می شود. بدترین بخش فیلم، طولانی شدن صحنه سنگسار است كه با شات های طولانی و حركت های بسیار معنی دار دوربین با دقت بسیار به مدت 20 دقیقه به تصویر كشیده می شود و در همین لحظات است كه احساست بیننده در اوج آن جریحه دار می شود. دراین فیلم جو جامعه اسلامی ایران با سیاهی و سردی، خفقان و خمودی و خشونت به تصویر كشیده شده و ازاین طریق براحتی توانسته است یك هجمه فرهنگی بر اسلام و ایران وارد آورد به حدی كه در پایان فیلم تماشاگران به ویژه خانم ها به ناحق و بطور ناخودآگاه سرشار از تنفر از اسلام و ایران می شوند. جو مردسالارانه و زن ستیزانه و در واقع تاثیرگذاری این فیلم اسلام ستیز بر احساسات بینندگان به حدی است كه براساس مشاهدات عینی بسیاری از شاهدان در سینماهای پرتوریا و كلانشهر ژوهانسبورگ، اغلب خانم های تماشاگر از اواسط زمان پخش فیلم گریه كنان یا سالن را ترك و یا بسیار متاثر و اندهگین با زمزمه كردن كلماتی نامناسب، انزاجار خود را از جو فیلم اعلام می كنند. این فیلم با زیر سوال بردن اصول اسلامی قرآن، اذان، نماز، نقش روحانیت و نیز مبانی فقه شیعه (متعه، رجم، حضانت، نفقه وو) و ارزش های انقلاب اسلامی همچون، امام راحل (ره)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانسته است براحتی توجه بینندگان را به خود جلب كند. فیلم از ابتدا با نشان دادن میل وافر زهرا برای افشای آنچه كه در یك روستای كوچك گذشته است نزد این خبرنگار خارجی آغاز می شود و در پایان به نشان دادن تلاش زهرا و خبرنگار برای حفاظت از نوار ضبط شده ختم می شود كه قرار است این خبرنگار آن را به عنوان سند نقض حقوق بشر در ایران برای جهانیان اطلاع رسانی كند. از سوی دیگر شهره آغداشلو، بازیگر ایرانی این فیلم و دیگر فیلم های هالیودی كه به عنوان برنده معتبرترین جایزه های تلویزیونی آمریكا معرفی می شود و اغلب رسانه های غربی و حتی اسلامی نظیر روزنامه الشرق الاوسط نیز سه شنبه گذشته از وی به عنوان بازیگر برتر فیلم ضد اسلامی -ایرانی سنگسار ثریا به نیكی یاد می كنند. این در حالیست که موارد اجرای سنگسار در ایران بسیار نادر است و جز در موارد بسیار خاص چنین حکمی از سوی مقامات قضایی صادر نمی شود . یکی از آخرین موارد سنگسار در ایران مربوط به سالهای بسیار دور بوده که افرادی پس از ربودن دختری که دچار معلولیت ذهنی بوده ، طی روزهای متمادی وی را مورد تجاوز قرارداده و سپس با ضربات سنگ او را به قتل رساندند. که دادگاه طی حکمی عادلانه 2 تن از افرادی که در این جنایت وحشتناک دست داشتند را محکوم به سنگسار کرد . به گزارش خبرنگار "سرويس فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، سايت "آينده " وابسته به مهدي هاشمي رفسنجاني در اقدامي تامل برانگيز، ضمن انتشار خبر اعطاي جايزه "امي " به شهره آغداشلو بازيگر بهائي فيلم ضدايراني "سنگسار ثريا " در عباراتي تامل برانگيز به تجليل از وي پرداخت. اين سايت در شرايطي به تجليل از شهره آغداشلو مي پردازد كه وي با بازي در فيلم ضد ايراني "سنگسار ثريا " با دستاويز قراردادن موضوع سنگسار ، به تخريب وجهه ايران مبادرت نموده است. شهره آغداشلو كه نام اصلي اش شهره وزيري تبار است، همسر سابق آيدين آغداشلو - نقاش و كارشناس ارشد هنري دفتر فرح پهلوي - بود. شهره از اواخر دهه 1340 و اوايل دهه پنجاه به فعاليت هاي هنري روي آورد و با حمايت شوهرش به كارگاه نمايش تلويزيون ملي ايران رفت و در نمايشنامه هايي به كارگرداني آشورباني پال بابلاشركت كرد. پس از آن از رهگذر اعمال نفود شوهرش در چند فيلم كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و همچنين فيلم گزارش ساخته عباس كيارستمي ايفاي نقش كرد و از طريق همين روابط، علي حاتمي او را در فيلم "سوته دلان " به بازي گرفت. وي كه در انگلستان امكان بازيگري در فيلم يا تئاتر را نداشت، براي گذران زندگي و تأمين مخارج خود در يك فروشگاه لباس زنان به كار پرداخت و مدتي را به اين طريق در انگلستان سپري كرد. وي پس از آن تصميم گرفت تا براي ديدار از دوستاني كه در آمريكا داشت، سفري به اين كشور كند. به همين سبب به لوس آنجلس آمد و لوس آنجلس را محيطي مناسب براي فعاليت هاي هنري اش تشخيص داد، اما چون پناهنده انگلستان بود، اجازه نداشت كه بيشتر از سه ماه در خاك آمريكا بماند. از اين روي با دوستان خود به مشورت پرداخت و سرانجام براي اينكه شهره بتواند در آمريكا سكونت و فعاليت كند، هوشنگ توزيع كارگردان بهائي سينما از او خواستگاري كرد و چون او شهروند و به اصطلاح سيتي زن آمريكا بود، موضوع را به اطلاع دولت آمريكا رساند و دولت آمريكا براساس قوانين آن كشور، براي شهره وزيري تبار ويزاي نامزدي صادر كرد.به موجب قوانين آمريكايي كساني كه با ويزاي نامزدي وارد آمريكا مي شوند، بايد حداكثر در مدت سه ماه رسماً ازدواج كنند و مدارك آن را به ادارات مربوطه ارائه دهند. شهره آغداشلو كه شوق اقامت دائم در آمريكا وجودش را انباشته بود،پس از گرويدن به فرقه ضاله بهائيت با هوشنگ توزيع ازدواج كرد و به اعتبار اين ازدواج، موفق به دريافت كارت سبز اقامت دوساله و پس از آن اخذ تابعيت آمريكا شد. آن دو اكنون صاحب يك دختر به نام تارا هستند. شهره آغداشلو در سال 1988 ميلادي در فيلم موهن ميهمانان هتل آستوريا به كارگرداني رضا علامه زاده شركت كرد و مدتي هم در سريال آئينه با مسعود اسداللهي همكاري كرد. شركت در فيلم خانه اي بر روي ماسه و مه در آمريكا براي شهره آغداشلو شهرت فراواني به ارمغان آورد. اين فيلم كه در تحليل نهايي اثري ضدانقلابي بود، سرگذشت يك افسر ارتش شاهنشاهي در غربت و حضور در آمريكا را نشان مي دهد. تهيه و نمايش اين فيلم با تبليغات وسيع غرب عليه اسلام انقلابي و ايران همراه بود. همزمان با نمايش اين فيلم در غرب، كانون هاي امپرياليستي و صهيونيستي بر روي پروژه مظلوميت زن ايراني كار مي كردند و هر روز به دروغ تبليغات پرحجمي را عليه ستم جمهوري اسلامي به زنان راه مي انداختند. آنان براي جلب هر چه بيشتر توجه مردم به اين پروژه، در يك زمان شيرين عبادي را به عنوان برنده جايزه صلح نوبل و شهره آغداشلو را به عنوان كانديداي دريافت جايزه اسكار براي فيلم "خانه اي بر روي ماسه و مه " معرفي كردند و اين دو زن را تا مدت ها سوژه روز رسانه هاي خود ساختند. گفتني است شهره آغداشلو در هنگام دريافت جايزه امي با دستبند "سبز " در اين مراسم حاضر شده بود.
نظرات شما عزیزان: پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|